-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31219 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

صبر يعني چه؟ توضيح كامل دهيد.

صبر به معناي حفظ نفس از اضطراب و جزع و سكون و آرامش يافتن آن است.(1) البته در اذهان عمومي صبر، به معناي سكوت كردن و تسليم شدن و دست كشيدن از تلاش است اما با بررسي منابع اسلامي روشن مي شود كه صبر بر خلاف اين برداشت غلط، به معناي ايستادگي در برابر حوادث و درگيري مداوم با مشكلات مي باشد. از پيامبر اكرم (ص) روايت شده كه از جبرئيل پرسيدند: معني صبر چيست؟ جبرئيل گفت: صبر آن است كه در سختي صبر پيشه كني، چنان كه در خوشي هستي، و در تهيدستي آن چنان كه در بي نيازي ، و در بلاها چنان كه در سلامتي هستي، صبر كني و از حال خود و بلايي كه به تو رسيده است، نزد هيچ مخلوقي شكايت نكني.(2)

پيامبر اكرم (ص) صبر را سه قسم كرده است:

صبر بر معصيت و صبر بر طاعت خدا و صبر بر مصيبت(3) منظور از صبر بر طاعت ايستادگي در برابر مشكلات اطاعت فرمان الهي است، مثل صبر در برابر انجام فرائض مانند نماز و روزه و غيره. منظور از صبر بر معصيت ، ايستادگي در برابر هوا و هوس و ترك معصيت و نافرماني خدا است. منظور از صبر بر مصيبت، مقاومت در برابر ناملايمات زندگي و بلاياي طبيعي و بيماري ها و مشكلات زندگي است. البته صبر بر معصيت مهم تر و سخت تر از همه مي باشد.

اين ضعف اخلاقي در اسلام از اهميت خاصي برخوردار است، به طوري كه در قرآن مجيد بيش از هفتاد بار وارد شده و نزديك به نهصد حديث از پيامبر اكرم (ص) و ائمه معصومين (ع) درباره آن آمده است. (4)

چنانچه در هر يك از پاسخ ها ، نظري داشته يا پاسخ را گويا نيافتيد، در نامه هاي بعدي ياد آور شويد تا پاسخ تكميلي ارسال شود.

پي نوشت ها :

1 - التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج6، ص 206.

2 - معاني الاخبار، ص 261.

3 - بحارالانوار ، ج 68، ص 77.

4 - مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن ، ج2، ص 446 - 447.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.